Operatiunea “Bolta cu vie” #1

Spuneam, prin primele postari ale mele, ca sunt tare nemultumit de felul in care arata bolta noastra de vie, fiind facuta din recuperari de fieratanii, tevi, tevisoare, fier striat, etc. Asa ca “n-am avut de lucru” si, profitand de vremea frumoasa (cam cald pentru 20 ianuarie, totusi), m-am inhamat, singur – singurel, sa dau jos tot ce inseamna improvizatie de prost gust.

Ustensile necesare: manusi, ciocan, un patent si polizorul unghiular, sau “polidisc” cum i se spune pe-aici.

IMG_20130122_143948Am inceput usor, usor, sa tai sudurile facute de ‘nea Toma, suduri serioase, ca am taiat si batut de ma dor, inca, mainile🙂 Grabit fiind, sa termin, am uitat sa fac o poza boltei, inainte de a ma apuca. Mi-am amintit pe parcurs, asa ca am inceput sa fotografiez diversele faze in care s-a aflat bolta, pana la finalizare.

IMG_20130122_103110

IMG_20130122_103048IMG_20130122_103131Eu v-am spus ca nea Toma a sudat bine, a vrut sa fie sigur ca ala care-o sa se atinga de bolta lui, o sa-l pomeneasca :))

IMG_20130122_110331Dupa lupte seculare, am reusit sa desfac si ultima teava, finalizand partea asta a operatiunii. Dar, cum era de asteptat, m-am confruntat cu problema vitelor de vie care ramasesera atarnand, prin curte, de ma simteam ca-n jungla, mai mai ca-mi venea sa ma catar pe-o liana🙂

IMG_20130122_121348 IMG_20130122_121421Neavand de ales, a trebuit sa “toaletez” putin vitele, ca era complet aiurea sa le las sa atarne ca-ntr-un film horror. Desi e ianuarie, si nu se recomanda taierea viei, am folosit o metoda “batraneasca”, pe care au mai folosit-o si altii, si anume: la fiecare vita taiata i-am lasat 5-6 ochiuri in plus, fata de lungimea la care ar fi trebuit sa ramana. De ce asa? Pentru ca, taind via in perioada aceasta, este predispusa inghetului. Ori, lasand acele ochiuri suplimentare, inghetul se va manifesta asupra ochiurilor lasate in plus, ramanand via sanatoasa, urmand sa tai, la primavara, tot ce am lasat acum in plus.

Sper sa se inteleaga ce am vrut sa zic, nu-s foarte priceput la descrierea operatiunilor “agricole”, inca🙂

Asadar, in urma taierii, am obtinut o gramajoara buna de coarde de vita de vie, pe care o sa le “toc”, noi le  facem gramada, taiate la 30-40 cm fiecare, si le folosim toamna, cand facem focul afara, pentru pasta de rosii, vinete, gemuri, etc.

IMG_20130122_125901

Dupa curatenia aferenta, strangerea betelor mai mici, indreptarea gaurilor pe care le-a facut scara in pamantul moale, si alte cele, m-am declarat multumit de rezultat, curtea s-a luminat puternic, in urma taierii boltei. Desi spuneam ca bolta va fi refacuta, cu tevi noi, cred, totusi, ca va ramane ca acum, doar lateralele. Imi place curtea luminata, imi place senzatia de spatiu pe care o avem acum, plus ca e munca herculeana sa stai cocotat pe scara sa sudezi tevi, respectiv sa le tai pe cele care au fost sudate.

Va urma, la primavara, o vopsire cu grund a tevilor ramase, ca sa mai “imbunez” putin aspectul dur al fierului gros si innegrit. As fi facut si vopsirea tot zilele astea, dar se va exfolia din cauza frigului, asa ca mai bine astept putin.

Dupa atata sporovaiala, haide sa va arat rezultatul aproape final, cu mentiunea ca, in primavara, vitele vor fi scurtate la nivelul superior al tevilor, iar tevile vor fi curatate si vopsite.

IMG_20130122_125813 IMG_20130122_125641 IMG_20130122_125818Se observa si faptul ca vitele din partea dreapta a curtii sunt mai subtiri, mai golase, lucru cauzat de lipsa soarelui, care a fost cauzata, la randul ei, de existenta boltii. Sau boltei? Cum e corect, ca ambele ma cam zgarie la timpane?🙂

In fine, ideea e ca lucrul acesta se va remedia acum, cand soarele va ajunge si acolo, chestie de apreciat, ca avem cateva vite de exceptie pe partea aceea🙂

Cam atat pentru astazi, va multumesc daca m-ati urmarit pana la final! Cu ocazia asta, imi cer scuze ca n-am mai postat, dar sesiunea imi ocupa cam tot timpul, abia am gasit cele 5-6 ore necesare taierii boltei.

Cand se va mai incalzi, urmeaza: IMG_20130122_143717

 

Ca sa nu uit, am dat jos vechiul numar de identificare al casei, stiti voi, alea albastre cu cifre albe, ca era ruginit, si trebuie sa-l reconditionez. Asa ca am executat urmatoarea improvizatie temporara:IMG_20130122_143614 IMG_20130122_143604Eh, cum e, ramane asa? :))

Va multumesc daca ati citit, si va mai astept pe blogul meu! Numai bine!

Alex.

 

 

 

 

 

 

13 thoughts on “Operatiunea “Bolta cu vie” #1

  1. Fii atent. Acum arata bine, dar la mijlocul verii o sa fii exsperat de cati lastari tineri o sa tot rupi ca o sa creasca, haotic, cum spui tu.
    In ceea ce priveste taiatul n-ai facut prea bine. un ger naprasnic poate sa bage uscatura in toata joarda. Ideea e ca se lasa, intr-adevar, ochi de rezerva, dar asta in martie, pt a putea evita un ger tarziu, cum s-au mai vazut.
    Sa speram ca nu este cazul.
    In rest e ok toaletarea.

  2. Pai oricum rupeam mereu lastarii, chiar daca via era pe bolta, pentru ca ei cresteau in toate partile, nu neaparat pe directia boltei. Din ce am citit eu, si din ce mi-au mai spus si altii, sansele ca via sa se usuce, in cazul unei taieri atat de timpurii, exista, dar nu sunt atat de mari. Acum, ce-o fi, o fi, pana la urma e vita-de-vie, daca moare una, se prinde alta, n-or muri toate, ca sa-mi fie frica ca nu mananc struguri 3-4 ani pana cand se fac pe vite noi🙂
    Plus ca mai avem vie pusa si prin alte parti ale curtii, deci nu murim de pofta. Oricum via e foarte batrana, nu o sa mai produca multi ani. Deci, tot raul spre bine. Mi-ar parea rau daca ar degera, dar solutii si alternative exista, si, cum de felul meu sunt mai optimist, ma bucur ca macar dpdv al aspectului, ma multumeste noua “formula”.

  3. Ce frumos ca mai exista si tineri ca tine in tara asta! Rar dar uite ca se găsesc! Frumoasa freza ai făcut viei dar la vara ti-ar prinde bine un pic de umbra la mașina?!? E frumos si asa luminat ,tu hotarasti! Mirela

    • Multumesc pentru cuvintele frumoase!
      In viitor, vom face o intrare secundara, in spatele casei parintilor, unde o sa parcam una dintre masini, acolo fiind umbra mai mereu. Poate vom construi chiar un garaj, daca ne permit finantele🙂
      Iar masina mea poate fi parcata fix langa bolta, si se va bucura de umbra cam pe 50-60 % din “gabarit”, deci e OK, daca plec undeva in miezul zilei, vara, nu o sa ma urc in ea chiar ca in sauna.
      Oricum, noi plecam mai mult dimineata, deci umbra sau lipsa umbrei pe masina e o problema mai putin importanta decat aspectul.
      Iti multumesc inca o data pentru vizita, si te mai asteptam pe la noi, acum sunt in sesiune, nu am foarte mult timp liber, dar cand voi scapa de examene si se va face vremea mai frumoasa, o sa postez mai des🙂
      O seara frumoasa !

  4. o bolta, doua bolti, boltii🙂
    noi am dat cu grund pe niste tevi cand afara erau temperaturi negative. a trecut un an si nu s-a exfoliat deloc (chiar am verficat)
    e faina via pe spalieri, intra soarele bine. bolta insa tine umbra si racoare, acum depinde de tine ce-ti doresti in curte.
    la noi numarul e scris cu vopsea alba pe grad🙂
    deci in sesiune una lume se ocupa de fieratanii, nu de invatat🙂

    • Avand in vedere ca la umbra boltii statea doar o masina, nu cred ca e o pierdere asa mare🙂
      In plus, o sa facem o intrare secundara, in spatele casei parintilor, pentru masina, ca sa stea si la umbra, cand e cazul.
      Pentru umbra noastra avem tot vie pusa langa casa mai mare, o sa facem si un foisor acolo🙂
      Cat despre timp, am gasit cateva ore, m.am “enervat” tare pe bolta din cauza unor pasari, care, asezate pe ea, mi.au colorat masina, daca ma intelegi🙂 si m.am ambitionat si am dat.o jos🙂

  5. Cam drastica actiunea… Parca si-o umbra vara nu e de lepadat… Dar tu stii mai bine cum iti place.
    In ceea ce priveste partea cu “bolta”, din cate stiu eu trebuie sa te iei dupa forma de plural, si cum DEX-ul zice ca e corect bolta/bolti, cred ca e corect “boltii”, nu “boltei”.

    • Asa cum spuneam si in alt comentariu, in zona boltii stateau doar masinile, noi avem alte locuri in care ne tolanim la umbra, vara, deci nu.i paguba🙂
      Faza cu pluralul o stiam, numai ca nu eram sigur care.i forma corecta de plural🙂 asa.i in sesiune, incerci sa bagi prea multe in tartacuta, si ravasesti tot ce era asezat frumos si ordonat🙂

  6. eu cred ca operatiunea mai putea fi amanta mai spre primavara. stiu, de vina e…sesiunea. dc imi aduc eu bine aminte (ca atrecut ceva vreme), in acea perioada la mine in casa era cel mai curat, si aveam mancare gatita din belsug. si asta pt ca as fi facut orice numai sa nu invat🙂 bafta la examene

    • Poate ca ai si tu dreptate, da, dar de felul meu sunt nerabdator, si am tendinta de a face lucrurile putin mai devreme decat trebuie🙂 pana acum nu am avut de furca din pricina asta, poate pe viitor o sa fiu o idee mai rabdator🙂
      Multumesc pentru urare, deocamdata le.am promovat pe toate, dar mai am inca trei examene, sper sa scap cu bine🙂

      In alta ordine de idei, iti multumesc pentru comentariu, si te mai astept pe la noi🙂

Leave a Reply

