Despre ograda, mai pe larg

Spuneam, in prima mea postare, ca, impreuna cu parintii mei, avem, la 8km de Pitesti, in comuna Cateasca, un teren micut, de 1200mp, teren pe care l-au cumparat ai mei in anul 2000 (ehe, cat a trecut de atunci), impreuna cu casa batraneasca a fostilor proprietari, doi batranei simpatici foc.

La momentul achizitiei, casa era intr-o stare acceptabila, spre proasta, avand cateva tigle sparte, peretii cojiti, pe alocuri, ma rog, probleme tehnice aferente oricarei case cu o asemenea varsta (construita in 1959, dupa spusele lui nea’ Toma – fostul proprietar, batranelu’ simpatic, ati inteles voi).

Gradina era nemuncita de cativa ani, pesemne ca pe nea’ Toma si frageda-i sotie ii cam lasasera genunchii. La fel si curtea, cam neingrijita, buruieni cam peste tot, o magazie veche din PFL, intr-o parte, un cotet din beton neterminat (constructie strasnica – buncar antiaerian), stimabila toaleta “de fundu’ curtii”, si alte cateva acareturi neinsemnate.

La intrare, o bolta de vita de vie mare, facuta cam “la norma”, din diverse tevi, fiare si alte metale sudate impreuna, dar care isi face inca treaba. Se va reconstrui in primavara aceasta, pentru ca nu putem renunta la struguri (avem 7-8 soiuri senzationale – sa traiesti nea’ Toma), dar nici nu mai putem sta cu o incropeala de bolta (aici e moftul meu, alor mei nu le prea pasa de chestii estetice, dar las’ ca vine tineretu’ din urma, si atunci sa te tii cu renovarea, neica!)

Flori, multi trandafiri, zambile, narcise, ghiocei, lasate de tanti Ioana (stiti voi, “muierea lu’ nea’ Toma”), plus alte cateva soiuri plantate si ingrijite de draga-mi mama.

In gradina, am mostenit cativa pruni, doi meri, un par de care m-am indragostit de acum 12 ani, un nuc care refuza sa mai creasca, si cam atat. Dar aici a intervenit tata, horticultor de seama, care mai avea sa planteze ceva cocotieri si un frasin, si ar fi completat savana. Avem acum 6 gutui, 12 pruni, 6 meri, 4 piersici, doi peri, un cires, vesnicul nuc, un zarzar (e, de fapt, al vecinului de la Sud, dar toate fructele cresc spre gradina noastra), doi visini, si un smochin (cred ca asta intra la arbusti). Avem capsuni (din-alea care rodesc de mai multe ori pe an, am avut capsuni pana la prima ninsoare), avem zmeura, si cam atat cu dulcegariile, daca-mi mai amintesc, va mai spun.

Dar nu pot sa neglijez legumicultura mamei, ca isi pierde toata primavara in gradina, sapa, pliveste, copileste, resadeste, etc, iar apoi toata vara le uda, le ingrijeste, le numara, le face inventaru’, si tot asa. O ajut si eu, de multe ori, dar mai mult o ajuta tata, ii mai las, sunt inca in putere, o sa intervin si eu cand va fi cazul. De la rosii si castraveti, pana la cimbru, menta, ridichi de 7soiuri, telina, radacinoase, ceapa, usturoi, praz, tot ce va puteti imagina. Uneori ma mir cat poate produce o gradina de 5-600mp. Nu neg, e multa munca, dar si rodul muncii e exceptional, stau marturie camara plina, burtile satule si sacosele doldora cu care ne parasesc toti musafirii.

Planuiam anul asta sa ii construiesc mamei un solar, micut, de 80-100mp, in care sa-si omoare inceputul de primavara, dar, “din cauza de motive”, s-ar putea sa se amane lucrarea asta.

Avem si pasari – a fost moftul mamei, citez: “Eu nu ma mut la curte daca nu am gaini, sa le arunc cojile de ou pe geam, sa le ciugule, si firimiturile, luati-mi gaini, sa-mi tina de urat!” N-am avut de ales si ne-am conformat – am purces de am luat oratanii pentru curte, in prima faza 50 pui, dupa care mamei i s-a parut cam greu, asa ca, in anul urmator, ne-am limitat la 35, plus vreo 10 ouatoare ramase din primul an.

La capitolul “Necuvantatoare”, tre’ sa amintesc si paznicii curtii, Bobi si Pufu (alegeri nu tocmai inspirate ale numelor), un maidanez pe care il avem de 10ani, si o corcitura de pekinez, un drac blanos, fost mancator de papuci, actual saritor la 100m garduri, “dupE gagici”. Am avut si o pisicuta, dar nu prea a fost atrasa de tavaleala zilnica pe care o primea de la Bobi si a ales sa-si schimbe domiciliul.

Si acuuum, ca v-am prezentat, cat de cat, mediul inconjurator, sa trecem pragul casei, sa stam la un pahar de vin si sa povestim, daca mai puteti.

Casa parintilor, aflandu-se in starea mai sus mentionata, cerea ingrijiri, asa ca, de-a lungul anilor (bai, chiar au trecut 12ani…), a primit tencuiala noua in fiecare camera, zugraveala noua (care s-a decolorat mai ceva ca varul de pe vremea bunicii), acoperis nou (din tabla ondulata, dupa buget, coane Fanica), ceva geamuri mai de secolul XXI, si diverse alte maruntisuri. Desi pare maricica, din exterior, inauntru iluzia se risipeste, intram intr-o sala mare, inchisa cu cornier (arhitectura zonei, dom’le), care da in doua camere (momentan, ambele functioneaza pe post de dormitor) si bucataria, micuta, 9-10mp, din care se face accesul in baie. Si cam atat.

Casa tinerilor, construita in regim propriu, cu diverse echipe de muncitori, mai mult sau mai putin priceputi, este, teoretic, structural vorbind, finalizata. Practic, va trebui sa ingrop muuuuulte salarii acolo daca vreau sa fie dupa bunul meu plac. E micuta, cu o amprenta de 8×6.5m, cu scara exterioara catre mansarda. Avem la parter o camera nefinalizata, care va deservi drept bucatarie, zona de luat masa, zona de pierdut ziua, momentan are doar parchet, faianta, zugraveala, multe retusuri de facut, si maaare nevoie de mobila, electrocasnice, etc, etc. – pe viitor, nu e urgent. Urmeaza baia, deloc mare, dar finalizata si utilizabila (de asta am scapat). Continuam turul casei cu dormitorul mic, finalizat in proportie de 95% (mai are nevoie de ceva maruntisuri, pana sa fiu multumit pe deplin), pe care il folosesc doar pe perioada verii (nu avem inca centrala instalata, avem sobe, dar folosim casa parintilor, deocamdata). A mai ramas holul de la intrare, cu multe ferestre, in care am amenajat zona de birou, cu o minibiblioteca (creatie personala, nivel de realizare – incepator) si, bineinteles, un birou (pe care sincer, nu prea le folosesc, e mai comod statul tolanit, cu laptopul pe burta). Urcam la mansarda, unde “vastul” spatiu de 50mp este impartit in doua camere mari. In dreapta, va fi un dormitor, camera este finalizata, dar lipsesc decoratiunile, mobilierul, etc. In stanga, o camera careia nu i-am gasit inca utilizare, probabil va fi utilizata pentru petrecerile pe vreme urata, jocuri, barfe cu prietenii, etc. – ramane de vazut.

Am terminat si turul caselor, am prezentat si restul “mosiei”, sunt dator cu multe, multe poze, pe care o sa le pun intr-o postare ulterioara.

Mai e mult de munca, enorm, iar daca nu ma credeti, hai sa va scriu o lista scurta:

– foisor si gratar;

– o latura a gardului de la gradina;

– reconstruire bolta de vie;

– turnare alei pentru masina si alei pietonale;

– construire garaj – mai mult pentru mestereala decat pentru masina;

– finalizare fosa – toaleta din gradina isi face treaba, dar nu ne prea omoram dupa primitivism;

– inlocuirea geamurilor casei noastre cu unele termopan (scump, al naibii de scump);

– modificari estetice, ceva ziduri in plus la casa noastra, pentru aspect;

– placarea cu gresie a scarii casei noastre;

– izolarea podului casei noastre cu vata minerala;

– reparatii acoperis casa noastra + inlocuire rigips afectat (multumim constructorilor, ne ploua la mansarda intr-o veselie);

– mobilier, decoratiuni, electronice, electrocasnice, etc (mai scump decat scump);

Cred ca mai sunt, dar ma inseala memoria, acum. Mult de munca, timp si bani sa fie, chef avem cat cuprinde.

Sper sa ne fiti alaturi in povestea noastra, cu o vorba buna si un gand de bine, iar eu promit sa impartasesc toate intamplarile, cu bune si rele, ca, poate, altii, sa aiba de unde invata, sa nu repete ce am gresit noi.

O sa revin cu poze, din pacate nu am mai deloc poze cu fazele initiale, am inceput cu pozele in momentul in care ne-am mutat, lasandu-l singur pe fratele meu, la bloc. Se implinesc 3 ani la Pasti, 3 ani plini, 3 ani grei, dar frumosi, sper sa prindem ziua in care se vor implini 33 ani.

Va multumesc daca ati avut rabdare sa cititi pana la final.

O seara cat mai placuta!

12 thoughts on “Despre ograda, mai pe larg

    • Pana in centrul comunei, da, cam aia e distanta. Noi stam in satul Recea, e la 2km de Carrefour, pe partea stanga fata de sensul spre Bucuresti al autostrazii A1. Deci nu suntem, din pacate, vecini, voi stati oarecum in partea cealalta fata de Pitesti.
      Multumesc mult pentru comentariu, te mai asteptam pe la noi !

    • De fapt, daca ma gandesc mai bine, suntem vecini. In 10-15 minute ajungem in oras, ceea ce face ca distanta sa fie infima.

      Si intreb acum, ca apoi uit: cum a fost zapada de ieri, mai urca Loganelu’, sau e iar in carantina, saracutu’ ? La noi s.a asternut putin, parca a fost mai multa in oras, asa mi s.a parut.

  1. Alex, daca e sa vrem sa ajungem unul la celalalt ne ia mai putin timp decat sa traversam Bucurestiul:) Normal ca Loganul n-a urcat, nu urca nici Tuaregul vecinilor:) Au fost cam 3-5 cm de zapada, dar sub ea a inghetat frumos si-i patinoar. Panta e generoasa, mai e si o curba stransa si plugul nu poate urca la noi (ne-am asumat asta inca dinainte de-a cumpara casa).

    • Da, ai dreptate. (sau “aveti”? cum preferi?) Noi avem noroc ca.i drum drept, campie, deh, ca altfel n.ar fi urcat nici Loganul parintilor, iar “broscuta” mea cred ca ar fi plans doar vazand asa o panta cu ghetus :)) Mie imi plac plimbarile prin frig, asa cum spuneai, te trezesc de nu te vezi, la prima ora. Plus ca, la voi, zona e superba, de cand ma stiu sunt fascinat de frumusetea dealurilor din Arges.

    • Dar fetele (parca asa citisem, de doua fete), cum se impaca cu “naveta” ? Pe la noi trece maxi-taxi cam o data la 30minute, la ore de varf e supraaglomerat, iar pretul mi se pare cam tras de par – 3.5 lei pana in oras, daca mergi cu masina, nu consuma benzina de 3.5lei, pe aceeasi distanta, zau asa. La voi cum e?

  2. tot 3.5 lei e si de la noi, avem la dispozitie maxi-taxi pe 3 rute. fetele se impaca bine, deja sunt amandoua plecate🙂, dar au facut naveta 2 ani si ele si… a fost ok. oricum, dimineata plecau cu noi, cu loganul, si uneori tot cu noi se intorceau.

Leave a Reply

